Rendering – bli med på en kort reise fra idé til bilde

pic6

Drømmen om å kunne rendere et flott produktbilde ved å trykke på en magisk knapp er alltid tilstede. I noen heldige tilfeller så er det kanskje fulltreff på første, men det er av den heller sjeldne sorten. I denne raske posten så tar jeg dere med på en kort reise gjennom prosessen min, for ett spesifikt bilde i PhotoView 360. Resultatet er langt ifra noen fasit, og krever nok fortsatt noe jobb for å nå sitt fulle potensiale.

pic1

Det første bildet ble skikkelig døllt — for å bruke et (kanskje?) tidsriktig begrep. Her har jeg kun valgt en forhåndsdefinert bakgrunn og lyssetting, samt rotert litt på rommet. Dette kalles en scene i PhotoView 360. På dette tidspunktet har jeg ikke bestemt for hvordan jeg skal avbilde produktet til slutt, så jeg må jobbe litt generelt for å forbedre renderkvaliteten. I bunn av penneholderen så ser det litt “ullent” ut. Dette virker å være på grunn av kontakten med gulvplanet produktet står på.

floorOffset_floorOffsetMarkert

Ved å legge inn en liten forskyvning av produktet på 0.1mm så unngår jeg denne forstyrrelsen mellom undersiden av penneholderen og gulvet. Her kan man gjerne forsøke å forskyve gulvplanet enten bort fra produktet eller inn i produktet. Av og til vil dette gi forskjellige resultater, spesielt synlig her hvor man har et transparent materiale.

pic2

Overraskende nok så har jeg faktisk forskjøvet gulvplanet 0.1mm opp i modellen i dette tilfellet. Det ser ut til å gjøre jobben med å rydde opp i den “ullete” effekten som nok forårsakes av at undersiden og gulvplanet ligger i eksakt samme plan og derfor forstyrrer hverandre.

Det neste problemet jeg henger meg opp i er den lite realistiske rendringen av klarplasten. Vi ser tydelig en slags dobbelvegg-effekt, og det er ellers et utrolig flatt og kjedelig bilde. Nøkkelen til mer realisme i transparente materialer ligger ofte under lysinnstillingene for det spesifikke materialet man bruker. Flere opsjoner lar deg for eksempel justere hvor transparent materialet skal være, grad av gjenskinn, og refleksjoner. Den viktigste parameteren her er likevel Index of refraction, også kjent som brytningsindeksen på norsk.

clearplastic settings_indexOfRefractionpic3

Ved å justere litt på denne slideren så blir plutselig det gjennomsiktelige plastmaterialet mye mer realistisk. I tillegg så våknet automatisk fargene i pennehodene til live uten at jeg trengte å gjøre noe.

pronor2009_bredde_850px_svartkant

Dekaler er fine å bruke til å legge på logoer, tekst eller bilder. I dette tilfellet ønsker jeg å simulere en klistrelapp og har benyttet meg av ProNor-logoen. For å simulere klistrelapper kan man legge inn flategeometri som man deformerer slik at man får etterlignet hjørner med lite lim som buer inn. I mitt eksempel så har jeg laget meg en dekal med svart ramme som er raskere å legge inn, og den svarte kanten vil da gi meg en liten effekt som simulerer tykkelsen og skyggen rundt klistrelappen. Ikke mest korrekt, men veldig fleksibelt mtp. plassering og gjenbruk.

pic4

pic5

pic6

Som en kollega av meg sier om både produktrendring og grafisk design; “En render/et design blir aldri ferdig, det blir bare refusert.” (Særdeles løst sitert). Det viktigste er uansett å bare prøve seg litt frem med de forskjellige innstillingene. Plutselig kan man få seg en aha-opplevelse!

Ønsker du å lære mer om rendering i PhotoView 360 så kan du ta et kurs hos oss i ProNor!

About Tony Teoh Melkild

Applikasjonsingeniør i ProNor AS med hovedfokus på SOLIDWORKS og SOLIDWORKS Simulation. M.Sc. - Ingeniørvitenskap & IKT - Produktutvikling og Materialer, NTNU 2010.
This entry was posted in rendring, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

