Rendre bilder i ulike lag

ambient occlusion header image

Trenger du gjennomsiktig bakgrunn på bildet? Mer kontrast i skyggepartiene? Å rendre bilder i lag (layers) gir deg flere postprosesseringsmuligheter i et bildebehandlingsverktøy.

Vi har tidligere skrevet om hvordan du kan justere et ferdig rendret bilde direkte i Final Render – vinduet, noe du for eksempel kan bruke for å lage ulike fargealternativer. Denne gangen går vi ett hakk videre.

Bilder du rendrer i for eksempel Photoview360 eller MODO blir kanskje bra nok uten justering etterpå, men for å sette prikken over i’en, er det blitt svært vanlig å bruke et bildebehandlingsprogram for å justere og beskjære bilder. (for eksempel Photoshop, men gratis alternativer finnes også: Les mer om dette på tek.no: Du trenger ikke være rik for å redigere bilder )

Hvis du bruker en arbeidssekvens (pipeline) der du vet at bildet du lager i Photoview360 eller MODO skal inn i Photoshop, finnes det et par mindre kjente funksjoner i SOLIDWORKS som kan gjøre denne arbeidssekvensen enklere for deg;

  1. Lagre bildet som Layered Image (under Save-knappen i Final-Render-vinduet). Da får du muligheten til å lagre alle render outputs som ulike lag i samme Photoshop-fil (PSD).
  2. Alpha Output. Hvert bilde du rendrer får i tillegg til Full Color Output, også et Alpha Output. Dette kan brukes som maske i Photoshop for å få gjennomsiktig bakgrunn på bildet. Det er flere måter å gjøre dette på, en fremgangsmåte er beskrevet på bloggen til våre kolleger Graphics Systems i USA: Removing Backgrounds Using PhotoView 360 & Photoshop. Denne metoden er best egnet hvis du skal ha bildet inn i en brosjyre eller bruke det i sammenhenger der det er viktig å ha kontroll over oppløsing og fargerom. Dersom du bare skal ha bildet inn med gjennomsiktig bakgrunn i Word eller Powerpoint, finnes det en gammel metode som er raskere.
  3. Ambient Occlusion Output. Dette gir deg i tillegg et renderoutput som kan brukes til å fremheve skyggepartier i bildet. Du finner det i Photoview360 > Options. I Photoshop legger du Ambient Occlusion – laget på toppen av Final Color – laget og velger for eksempel Multiply som Layer Blending. Effekten blir et bilde med rikere kontrast. Bruk Opacity-slideren for å justere effekten.
solidworks_ambientocclusionsetting

Slå på Ambient Occlusion Output under Photoview360 Options

Tre ulike render outputs

Tre ulike render outputs

Her er tre ulike render outputs av samme bilde: 

produkt_finalcolor

Slik ser bildet ut i Final Color Output

Her er Alpha Output på samme bilde

Her er Alpha Output på samme bilde

Ambient Occlusion Output

Ambient Occlusion Output. Bildet inneholder kun gråtoner fra helt svart til helt hvit. De områdene som ikke er belyst, er helt svarte.

Ved å bruke Alpha Output som maske i Photoshop for å lage gjennomsiktig bakgrunn, får man et bilde uten synlig ramme, noe som er en fordel når bildet skal inn i et dokument eller på en poster der man ønsker tekst inntil bildet:

background removed

Ambient Occlusion Output laget over Final Color Output med Layer Blending = Multiply. Som du ser er det endel bedre kontrast i bildet.

Ambient Occlusion + Final Color kombinert i Photoshop

Ambient Occlusion + Final Color kombinert i Photoshop

Et program som MODO har i tillegg til disse tre, mange flere slike render outputs – f.eks. et Depth Output som gir dybdeiformasjon som gråtoner i bildet for å legge på dybdeskarpheteffekter senere og Transparent Amount Output som gir ulike gråtoner på de transparente materialene i en scene. Alt dette for å gjøre postprosessering enklere.

Vil du vite mer om postprosessering av renderinger, kan du lese mer om det på Enhancing 3D Renders In Photoshop CS5.

På slutten av mine blogposter reklamerer jeg vanligvis skamløst for ProNors ulike kurs. Men selv om pensumet for vårt kurs i Photoview360 ellers er innholdsrikt nok, er ikke dette temaet endel av kurset.

Kjenner du til andre mindre kjente teknikker i Photoview som du vil dele med andre? Reply gjerne til denne posten.

About Lars Haaland

Tjenesteansvarlig, ProNor AS. Industridesigner MNID, CSWE. Spesielt interessert i ting som har med modellering, rendering og animasjon å gjøre.
This entry was posted in rendring and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Rendre bilder i ulike lag

  1. Pingback: Denne vinteren kommer det et nytt renderingsprogram til SOLIDWORKS | ProNor Blogg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s