Utfordring: Model Mania

I går gikk vårt årlige brukermøte av stabelen i våre lokaler i Oslo. Her hadde vi et litt utvidet program utover selve What’s New-seminaret vi ellers tilbyr rundt om i landet. I tillegg til dette kjørte vi en del konkurranser. Vår leverandør av HP-maskiner, OfficeTeam, loddet ut et lydanlegg og en Pogoplug, mens vinneren av What’s New-quizen vant en flatpakket 3D-printer som selvbyggesett.

I tillegg til alt dette så kjørte vi en modellkonkurranse, Model Mania, der vinneren fikk gratis kurspass til et av våre kurs, og litt nips. Det var flere gode forsøk men kun to av deltakerne kom frem til riktig svar:

Stig Morten Thu, Ingenium AS

Andreas Blom-Bakke, Revolver Consulting AS

Av disse så klokket Andreas inn på bestetid (ca 10 min) og stakk derfor av med premien. Vi håper flere vil ta utfordringen og kanskje prøve seg neste år😉

Oppgaven som altså måtte løses på under 20 minutter, var å tegne denne:

Svaret ble forøvrig 446,69 gram

About Tony Teoh Melkild

Applikasjonsingeniør i ProNor AS med hovedfokus på SOLIDWORKS og SOLIDWORKS Simulation. M.Sc. - Ingeniørvitenskap & IKT - Produktutvikling og Materialer, NTNU 2010.
This entry was posted in Diverse, Månedens oppgave. Bookmark the permalink.

12 Responses to Utfordring: Model Mania

  1. Andreas says:

    *host* 9:59 *host*

  2. Tony Teoh Melkild says:

    Gjenstående tid vi registrerte var faktisk 10 min og 0 sek blank😉 Hvis du så 9:59 på skjermen så betyr vel egentlig det at systemet ga deg ett sekund bedre enn du skulle ha? Siden telleren gikk nedover…

  3. Tony Teoh Melkild says:

    Det høres tross alt mye bedre ut😉

  4. Svaret da? Finnes ikke dårlige tegninger, bare dårlig tegningslesing. Det målet på 8 som definerer bredden på skaftet så ikke jeg gitt.

    • Tony Teoh Melkild says:

      Husker jeg ikke feil så var det 446,46 gram. Skal prøve å få redigert det inn i posten når jeg er tilbake fra ferie😉

    • Andreas says:

      Jeg sleit med det samme målet. Det er ikke helt vanlig å angi det sånn, annet enn når man skal ha en parameter å optimalisere etter i simulation.

      • Tony Teoh Melkild says:

        Vi kan kalle det en utfordring, evt. min feil. Fritt valg der😉

  5. Joachim says:

    Sammen med at radien var spesifisert som en fillet ble det ekstra forvirrende for en fersking som meg. Er det mulig å gjøre dette med filletfunksjon eller må det sketches? Jeg får forøvrig 446,71? Tar denne på 10 minutter jeg og om noen år.. Foreløpig forholder jeg meg til CSWA på 45🙂

    • Tony Teoh Melkild says:

      Mange bra tilbakemeldinger her😉 Skjønner at jeg har mye å lære når det gjelder arbeidstegninger! Får satse på en bedre og utvidet konkurransedel neste år.

      Jeg ga den som fillet men sketchet den selv. Blir nok vanskelig å treffe nøyaktig ellers pga målene som er gitt.

  6. Andreas says:

    Du kan gjøre det med filletfunksjon hvis du legger buen inn inn i sketchen som en stiplet linje først. Så linker du målet på filleten opp mot målet på buen. Men hva poenget skulle være med det vet jeg ikke🙂

  7. Andreas says:

    PS, hvis målet ditt er såpass nærme riktig, tipper jeg en chamfer eller to ligger feil vei.

Leave a Reply

